måndag 14 februari 2011

hjärtat den fjärde shakran ...

Hjärtat står för den viktigaste delen  i våran kropp! Om kvinnor som är i riskzonen för hjärt-och kärlsjukdomar får veta det i god tid kan de ändra sin livsstil,en kvinna jag beundrat i tolv år när jag själv fick veta att jag har ett ärftligt högt blodtryck,hon är professor i kardiologi ,hjärt och kärl läkare.Karin Schenker-Gustavsson.Hon har hjälpt många kvinnor att verkligen förstå riskerna.Det är inte bara hormonerna som skyddar.En ny svensk undersökning visar att kvinnor som över 40 år kan minska risken att få hjärt.och kärlsjukdomar  med hela 80 procent genom att välja en sund livsstil.I undersökningen följdes 25 000 kvinnor under flera år visade sig att som klarade sig bäst från att bli hjärt sjuk åt mycket frukt,grönt, fisk och fullkorn.De motionerade måttligt varje dag och rökte inte.Drack lite vin( 1/2-1 glas) flera gånger i veckan och hade en normal kroppsvikt.Trevligt nog visade sig att de som åt mörk choklad i bland löpte mindre risk att få hjärtsvikt. Min dag består av yoga varje dag,mina halvtimmes promenader på min lunch, Idag  firade jag alla hjärtans dag med mina vildingar till barnbarn,min älskade dotter firar alltid den fina dag,hon köpte rosor till familjen,vackra tulpaner till mig,jordgubbar med frukt smothi  nutella,och pankisar.alla fick en härlig socker kick. Jag avsluta min dag med yoga pass en timme,och idag va min kropp i en härlig balans,och styrka! sen tog jag en bastu,och skrubbade mig ,med inpackning för håret..jag satt och njöt av att bara jag ägde hela bastun själv.Mötte min älskling som hade kört på gymet...godnatt alla hjärte vännerD)

1 kommentar:

  1. Låter som du haft en superbra dag Annika!! Massa Hjärtekramar till Dig och Tommy =D

    SvaraRadera